A Harvard Business Review egy korábbi cikkében a tanuló szervezetekkel foglalkozott. Ez a komplex megközelítése egy cég működésének mai napig aktuális, sőt, mikor lenne nagyobb szükség rá, mint napjainkban. 3 részes cikksorozatunk a tanuló szervezetekről szól, melynek az első részét olvashatja.
A vezetők olykor gondolhatják, hogy a szervezetben elinduló tanulási és fejlődési folyamat csupán a célok elhatározása és a ezek kommunikálása a dolgozók felé, továbbá az ehhez szükséges tréningek biztosítása. Azonban a piacon lévő versennyel való lépést megtartani, a technológia rohamos fejlődésének követése, és az ügyfél igények ismerete és figyelembe vétele elég összetett.
A tanuló szervezet koncepció már a 90-es években is virágzott megannyi publikációban a világon. Ezeknek a cégeknek fejlődni érdemes a toleranciában, irányt mutatni a nyitott kommunikációban, illetve érdemes szisztematikusan gondolni. El kell érni, hogy gyorsabban reagáljanak a változásokra, mint a versenytársak.
A Tanuló szervezetek építőkövei
Szervezeti kutatások kimutattak három olyan nagyobb fejlődési pontot vagy témakört, amelyek nagyon fontosak a tanulás szempontjából: Fejlődést támogató környezet, Meghatározott tanulási folyamatok és gyakorlás, Fejlődést elősegítő vezetői attitűd, ami az előbbieket erősíti. A továbbiakban erre a három pontra gondolunk, mint fejlődési akadály. Minden szervezet más-más faktorokban működik erősebben és gyengébben. Ezeket a pontokat érdemes megcélozni. Nézzük az első kategóriát!
Első építőkő: Fejlődést támogató környezet
Pszichológiai biztonság
A tanuláshoz a munkavállalók nem érezhetik magukat lekicsinyítve, amikor nem értenek egyet a kollégájukkal vagy adott rendszerekkel, nem tarthatnak attól, hogy feltegyenek egy kérdést, hibázzanak, vagy elmondják a nézőpontjukat. Ellenben szükségük van arra, hogy biztonságban és kényelmesen kifejezhesség magukat minden esetben.
A különbségek elismerése
A tanulás ott jelenik meg, ahol vannak különböző nézőpontok, alternatív lehetőségek, amelyek energizálnak, motiválnak, friss gondolatokat hoznak be, és megelőzik a sodródást, elfásulást.
Nyitottság az új ötletekre
A tanulásban nem könnyű a hibákat felismerni és a problémákat megoldani. Mindeközben szól arról, hogy új és szokatlan megközelítéseket is magunkévá tegyünk. A dolgozókat fontos abba az irányba terelni, hogy merjenek újítani, ismeretlen dolgokat kipróbálni és fejlődni általuk.
Reflektálási idő
A menedzserek általában a munkaórák által és az elvégzett feladataik alapján vannak megítélve. Amikor az emberek túl vannak terhelve, stresszelnek a határidők sokasága miatt, akkor az analitikus és kreatív gondolkodásuk próbára van téve. Ilyenkor kevésbé látják át a problémákat és tanulni a tapasztalatokból. A támogató tanuló környezet lehetővé teszi, hogy legyen idő lelassulni és átgondolni a folyamatok működését.A következő héten folytatjuk a második és harmadik kategóriával és annak alpontjainak, a Meghatározott tanulási folyamatok és gyakorlás és a Fejlődést elősegítő vezetői attitűd boncolgatásával. Tartsatok velünk és fejlődjünk együtt! Addig van lehetőségetek reflektálni a most olvasott négy pontra a saját szervezetek életében.
És ha nem volt elég a témából, akkor hallgasd meg Gyulay Tibor tanuló szervezetekről című videoját, illetve kövess minket, mert hamarosan jelentkezünk a 3 részes cikksorozatunk folytatásával.
Ha viszont a te céged/ szervezeted is tanuló szervezet, akkor most még érdemes pályáznod a SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány és a Tehetség és Tudás Központ Alapítvány díjára. A pályázathoz itt találsz meg minden szükséges információt: